söndag 13 september 2009

Mappy (arkad)

Format: Arkad
Utvecklare: Namco
Genre: Plattformspussel
År: 1983
Återsläpp: Playstation (Namco Museum Vol. 2
), Gamecube, Playstation 2, Xbox och PC (Namco Museum 50th Anniversary), Nintendo DS (Namco Museum DS), Playstation Portable (Namco Museum Battle Collection), Wii (Virtual Console, Namco Museum Remix), Xbox 360 (Namco Museum Virtual Arcade)

Vad får man om man tar en uniformerad mus och stoppar ner honom i en mix av trampoliner, stöldgods och galna katter? Jo, man får arkadspelet Mappy – en kaotisk och intensiv spelupplevelse med ett lika oväntat taktiskt djup som brant svårighetskurva.

Namcos plattformsspel från 1983 går ut på att söka igenom ett gäng tjuvaktiga katters bostad efter diverse stöldgods och samtidigt undvika att springa in i någon av husets invånare. Man förflyttar sig mellan de olika våningarna med hjälp av de trampoliner som finns utplacerade runt om i huset, och när man har samlat ihop banans samtliga tio föremål förflyttas man till nästa bana. Eftersom de ettriga katterna inte alls är särskilt förtjusta i att få sitt hem genomsnokat av en poliskonstapel – som dessutom råkar vara en mus – är de väldigt hängivna i sina försök att sätta stopp för Mappy, vilket gör ens uppgift att samla in stöldgodset mycket mer komplicerad än man först kan tro.

Mappy är verkligen ett lysande exempel på ett spel som är medvetet om sina egna begränsningar och utnyttjar dem till sin fördel. Det finns varken någon hopp- eller slagknapp att trycka på, så om man stöter på en katt på en plattform är man för det mesta helt försvarslös. Om man överhuvudtaget ska ha någon chans att överleva måste man därför planera sin färdväg in i minsta detalj, samtidigt som man måste ha full koll på var varenda fiende befinner sig någonstans. Efter bara några banor, när katterna blir allt fler och allt snabbare, blir detta en riktigt svår uppgift som kräver ett taktiskt tänkande och en fingerfärdighet som överträffas av få andra spel. Man måste hela tiden memorera flyktvägar, göra blixtsnabba bedömningar och samtidigt vara lika snabb i fingrarna som man är i huvudet för att inte begå några misstag.

Även om Mappy varken kan hoppa eller slåss har han faktiskt några ess i uniformsärmen i sin kamp mot de kriminella katterna. På samtliga banor finns det nämligen dörrar att knocka fienderna med, varav vissa är specialdörrar som sänder iväg en bred stråle som sopar med sig allt i sin väg. På banor längre in i spelet finns det även klockor och falluckor att stoppa motståndarkatterna med. Det krävs verkligen att man utnyttjar dessa hjälpmedel till sin fördel eftersom de ger Mappy det lilla men välbehövliga försprång gentemot de jagande katterna som han behöver i sin jakt på de utspridda föremålen.

Mappy är alltså en väldigt intensiv spelupplevelse, och inte ens under spelets bonusbanor får man någon möjlighet att pusta ut. Bonusbanorna är uppbyggda av enbart trampoliner och går ut på att samla ihop ett visst antal ballonger under en begränsad tid. Om man ska ha någon som helst chans på den maximala bonussumman finns det inget utrymme för några misstag, utan man måste tajma in vartenda trampolinhopp helt perfekt.

Dessa bonusbanors egentliga betydelse är beroende av vilket sätt man väljer att spela Mappy på. Antingen kan man satsa på att komma så långt som möjligt i spelet eller också på att få så mycket poäng som möjligt. Satsar man på det sistnämnda kan man utnyttja det enkla men smarta poängsystemet som går ut på att man får mer poäng om man samlar in de ordinarie banornas föremål i en viss ordning. Dock måste man vara väldigt duktig om man ska kunna utnyttja detta system fullt ut på spelets senare banor eftersom svårighetsgraden som sagt ganska snabbt skjuter i höjden. Så en bit in i spelet får man vara glad om man lyckas samla ihop banans samtliga föremål överhuvudtaget, oavsett ordningsföljd.

Med sin blandning av katter, möss och hektiska spelomgångar påminner Mappy faktiskt en hel de om Segas genialiskt vansinniga Chu Chu Rocket. Det är galet roligt och galet svårt på en och samma gång, och det är absolut ett sådant där spel som är fullkomligt omöjligt att inte spela ”bara en gång till”.

Slutsats: Namco var en stor innovatör inom arkadmarknaden i början av 80-talet, och Mappy visar att en del av deras innovationer håller än idag. Det kaotiska spelupplägget tvingar spelaren till fullständig koncentration, och man blir därför nästan andfådd efter en intensiv spelomgång full av snabba beslut och taktisk avvägningar. Mappy är ett spel som är enkelt att komma in i, svårt att bemästra och helt omöjligt att lägga ifrån sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar