lördag 22 augusti 2009

Wonder Boy III: The Dragon's Trap (SMS)

Format: Sega Master System
Utvecklare: Sega
Genre: Plattformsäventyr
År: 1989
Återsläpp: Wii (Virtual Console)

Att säga att Wonder Boy III: The Dragon's Trap tar vid direkt där föregångaren Wonder Boy in Monster Land slutade är verkligen ingen överdrift. Det tar faktiskt vid så pass direkt att man får spela om slutet av det förra spelet och återigen slåss mot slutbossen Mecha Dragon. Turligt nog är det en förenklad repris av slutfajten man slängs in i, och det krävs därför inte särskilt många svärdshugg innan metalldraken åter är besegrad. Därefter väntar dock en stor och obehaglig överraskning. Som ett sista desperat försök att jävlas med den stackars hjälten skickar nämligen draken i dödsögonblicket ut fällan som nämns spelets titel. Denna förvandlar den stackars segeryra hjälten till en grön ödla. Underpojken blir därför tvungen att återigen ge sig ut på äventyr, denna gång för att finna det magiska kors som kan förvandla honom tillbaka till människa igen.

Wonder Boy III är inte bara en utveckling av Wonder Boy in Monster Land rent storymässigt, utan spelskaparna har tagit allt som var bra med föregångaren och sedan utvecklat detta till något ännu bättre. Detta betyder att spelmekaniken, grafiken, bandesignen, kontrollen – ja, egentligen allting – har finputsats. Eftersom Wonder Boy in Monster Land är ett riktigt bra spel betyder detta att Wonder Boy III: The Dragon's Trap är alldeles fantastiskt.

Föregångarens utmärkta RPG-inspirerade plattformsupplägg finns kvar men har utvecklats genom att linjäriteten ersatts med en öppnare värld, där nya områden blir tillgängliga med hjälp av nyförvärvade förmågor. Man får aldrig några ledtrådar om vart det är meningen man ska ta vägen härnäst, men det finns ändå egentligen aldrig någon risk att man kör fast på grund av detta. Anledningen är att spelvärlden är uppbyggd på ett så smart och välgenomtänkt sätt att om man bara är utrustad med ett hyfsat minne och lite utforskarnyfikenhet känns ens vägval för att avancera vidare i spelet hela tiden naturliga. Upplägget liknar det berömda så kallade Metroidvania-konceptet, och Wonder Boy III känns faktiskt på flera sätt som en lite lättsammare och färggladare version av Metroid-spelen eller de icke-linjära delarna av Castlevania-serien.

De nya förmågorna som krävs för att avancera i spelet förvärvas genom att besegra minibossar. Man förvandlas då till olika djur med unika egenskaper, och efter den inledande ödleformen får man i tur och ordning chansen att spela som en mus som kan klättra på väggar, ett lejon som kan svinga sitt svärd åt alla håll, en piraya som föga överraskande kan simma samt en hök som lika oöverraskande kan flyga. Till en början går det inte att välja vilket djur man ska vara, utan man är då fast med den djurform man blev förvandlad till hos den senast slagna bossen. Längre fram i spelet får man emellertid tillgång till speciella rum där man fritt kan välja mellan de olika formerna.

RPG-inslagen har i och med den öppnare spelvärlden fått en större plats i Wonder Boy III, med en hel del sidouppdrag och pengasamlande för att uppgradera svärd och skydd. Men trots detta har plattformsdelen av spelmekaniken inte tagit någon skada utan känns tvärtom ännu mer väldesignad och tajt än i föregångaren. Idén med djurformer med olika egenskaper leder dessutom till att det blir en mycket varierande spelupplevelse att på olika sätt ta sig fram i den underbara pixelvärld som efterhand öppnar sig för spelaren.

Ytterligare en sak som har förbättras från föregångaren är som sagt grafiken då Wonder Boy III är ännu lite snyggare än tvåan både designmässigt och rent tekniskt (ibland sitter man och undrar om det verkligen är en 8-bitsmaskin som man spelar på). Svårighetsgraden har också putsats till och ökar nu i en mer välbalanserad takt. Wonder Boy III: The Dragon's Trap är helt enkelt på alla sätt en alldeles utmärkt RPG-plattformare, med ett spelupplägg som är lika engagerande som det är beroendeframkallande och en plattformsvärld som är lika glädjespridande som den är bedårande.

Slutsats: Att kombinera Metroid med ett gulligt plattformsspel och krydda det hela med RPG-inspirerade inslag visar sig vara en riktig fullträff. Wonder Boy III: The Dragon's Trap är absolut ett av de bästa spelen som släpptes till Master System och ett utmärkt exempel på hur en riktig 8-bitspärla kan se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar