Format: Arkad
Utvecklare: Tecmo
Genre: Plattformspussel
År: 1984
Återsläpp: Xbox (Tecmo Classic Arcade)
Under arkadspelens gyllene era i början av 80-talet grundlades de utmärkande karaktärsdrag som än idag förknippas med en äkta arkadupplevelse. Spelen skulle vara lättillgängliga, snabbt bli väldigt svåra och så länge de varade bjuda på en intensiv spelupplevelse. Anledningen till att arkadspel alltid har följt detta mönster är givetvis att utvecklare och operatörer vill tjäna så mycket pengar som möjligt på sina maskiner. Och spelutvecklarnas resonerande är ganska enkelt att hänga med i: Om ett spel är lättillgängligt och enkelt att komma in i är chansen större att potentiella kunder blir nyfikna och stoppar in ett mynt för att prova på. Om spelet sedan är svårt varar en spelomgång inte för länge, utan maskinen blir snabbt tillgänglig för en ny spelare att stoppa pengar i. Om slutligen spelet är actionfyllt och intensivt finns det en större chans att det blir beroendeframkallande och att spelaren lägger ner ännu mer pengar på det.
Men även om dessa typiska arkadspelsegenskaper en gång i tiden uppstod bara för att rika spelutvecklare skulle kunna bli ännu rikare, har de varit en stor anledning till att så otroligt många arkadtitlar är så omedelbart underhållande att spela, och Tecmos plattformspusslare Bomb Jack är absolut inget undantag när det gäller detta. Bomb Jacks svar på en lättillgänglig spelidé går ut på att samla in ett visst antal bomber på en plattformsbana utan att stöta in i banans fiender. Lyckas man med detta kommer man vidare till nästa bana som består av en ny plattformsuppsättning men som går ut på precis samma sak. Spelidén tar ungefär en sekund att greppa, så på den punkten har Tecmo (eller Tehkan som de hette på denna tid) verkligen lyckats med sitt mål att locka med ett lättillgängligt koncept.
Huvudpersonen Bomb Jack är en capebeklädd superhjälte. Till skillnad från många andra inom hans yrkesgrupp kan han inte flyga, men å andra sidan har han en hoppförmåga som hade fått självaste plattformskungen Mario att bli grön av avund. Jack kan nämligen ta sig från botten till toppen av skärmen i ett enda jättehopp, och han kan dessutom ändra riktning mitt i luften på både upp- och nervägen. Vidare kan han långsamt dala neråt genom luften med hjälp av upprepade tryck på hoppknappen – en egenskap som just Mario skulle kopiera flera år senare i sitt tredje Super Mario Bros-äventyr. Ofta blir Jack tvungen att hoppa iväg från en trängd situation utan något bestämt mål, för att sedan mitt i luften ändra riktning samtidigt som han snirklar sig mellan de luftburna fienderna. Som ni säkert förstår hade detta aldrig fungerat om inte kontrollen varit så klockren som den är, och samtliga Jacks avancerade hoppegenskaper kommer väl till pass under det allt mer hektiska bombinsamlandet på de trånga enskärmsbanorna.
Om man är ute efter att få höga poäng kan man samla in bomberna i en bestämd ordning och på så sätt bli tilldelad en stor bonussumma vid banans slut. Detta är dock svårt att lyckas med i realiteten då banorna snabbt blir överfyllda av alltfler aggressiva fiender. För att göra sig av med dessa kan man fånga den studsande power-up som då och då dyker upp på banorna, vilken tillfälligt förvandlar samtliga fiender på skärmen till mynt. Man måste absolut vara skicklig på att utnyttja denna teknik om man vill komma någonvart i Bomb Jack eftersom spelet ganska snabbt blir väldigt svårt.
Just på grund av svårighetsgraden måste man vara beredd på att det är korta och intensiva spelomgångar som gäller i Bomb Jack (om man nu inte råkar sitta inne med omänskliga superreflexer förstås). De intensiva spelomgångarna är dock väldigt underhållande, och spelet håller absolut till i samma division som Namcos utmärkta föremålssamlarplattformare Mappy som kom ut i arkadhallarna året innan. Spelupplevelsen blir något annorlunda i Bomb Jack då detta handlar mer om avancerad hoppteknik på en mindre spelyta, men om man gillar det ena av dessa två spel är chansen stor att man även kommer att tycka om det andra. Och om så är fallet finns det inget annat att göra än att tacka de giriga spelutvecklarna och deras sluga planer för den härliga arkadunderhållningen.
Slutsats:
- lättillgänglig spelidé
- hög svårighetsnivå
- intensiv och actionfylld spelupplevelse
Så ser listan ut över typiska arkadspelsegenskaper. Bomb Jack lyckas leva upp till samtliga tre punkter med bravur, vilket gör det till ett roligt och hektiskt plattformsspel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar